סהר שפע – על 22 החוקים של עולם השיווק 

22 דרכי שיווק

ספר אחד שינה את חייו של סהר שפע מבחינה מקצועית, ספר אחד עורר בו השראה, עד כדי כך שהוא דואג להעביר את הספר הזה לעובדים שלו על מנת שהם גם יקראו בו, ילמדו אותו, יסיקו מתוכו את המסקנות שלהם ויפעלו על פיהם.

לספר הזה קוראים "22 חוקי הברזל של השיווק" הוא נכתב על ידי אל ריס וג'ק טראוט. כאשר הוא יצא הוא נחשב לפורץ דרך בזכות הגישה המיוחדת והרעיונות המקוריים שהוא הציג. היום הדוגמאות ייראו מיושנות ולא נכונות, אך כשהוא יצא, הן היו מאוד רלוונטיות.

הספר לקח את המקרים של חברות כמו IBM ואפל, ובחן את הבעיות השיווקיות שלהן, כאשר המטרה להציג המלצות, טיפים ורעיונות לשיפור. מצד אחד IBM נתפסה כחברה חדשנית ואפל כחברה מיושנת שאיחרה את הרכבת שלה. בדיעבד שקוראים את הספר היום, התמונה היא כנראה אחרת, אנחנו יודעים שחברת IBM  נעלמה ואיננה עוד מהווה פקטור משמעותי בעולם המחשבים, לעומת אפל שנחשבת לאחת מפורצות הדרך המשפיעות ביותר מתחילת המילניום, חברה שגם היום היא מהגדולות בתחומה.

מה הספר מציג ולמה הוא השפיע על סהר

הספר מציג את הגישה של אפל בזמנו "אנחנו חושבים בצורה אחרת" כמשהו שונה לגמרי ממה שיש היום, בפרשנות הרבה פחות מקובלת ממה שנהוג להסתכל עליה היום. כפי שאנחנו יודעים אפל נתפסה אז כחברה מוזרה שמנסה דברים חדשים, בעוד שהיום היא נתפסה כחברה חדשנית, ייחודית, מקורית שמשנה את העולם. למעשה במקום לשחק במגרש של אחרים, היא יצרה מגרשים משלה והכריחה את כול החברות לשחק במגרשים האלה.

הספר השפיע עמוקות על סהר ולראיה, הוא הפך אותו למתנה לעובדים מתוך כוונה שהם יקראו בו ויפיקו ממנו את התועלת האפשרית, כמי שרוצים להשתלב בעתיד בעולם השיווק והפרסום. עכשיו צריך לומר, הקריאה בספר אולי תגלה דברים ארכאיים אך בסופו של דבר, גם מתוך הביקורת על הספר, מתוך הביקורת על הדברים שכתוב בו, אפשר ללמוד ולהסיק הרבה מאוד דברים, מהם אפשר לצאת אל עולמות תוכן חדשים.