משרדי תכנון גשרים – כיצד בונים גשרים

Designing bridges

חשבתם פעם איך בונים גשר? איך מגיעים מנקודה אחת לנקודה שנייה? הרי לא מדובר על כביש רגיל שצריך לסלול באדמה, גשר הוא כביש שתלוי באוויר, וכיום, לא פעם, מדובר על מערכת גשרים, אחת משולבת בתוך השנייה. זה הרבה יותר מורכב, זה הרבה יותר מיוחד ודורש תכנון ועבודה לא מעטים. 

צריך לומר, הרעיון של תכנון והקמת גשרים לא מגיע משום מקום ולא יכול להתבצע על ידי כל אחד. עוד הרבה לפני שזה מגיע אל משרדי תכנון גשרים על מנת להוציא את הפרויקט לפועל, הרי שיש לא מעט דברים שצריך לעשות. 

בדרך כלל, רשות מקומית, משרד התחבורה, מחליטים לבנות גשר במקום מסוים בשביל לפתור בעיה של תנועה במקום, בין אם זה בגלל היעדר גישה ובין אם זה במטרה לשחרר לחצים ולחסוך בכך זמן לנהגים. ההחלטה להקים גשר תתקבל אחרי שיתבצעו סקרים מקיפים בנושא, אחרי שייבחנו כל האופציות, ותיבחן השאלה האם באמת זה הפתרון הטוב ביותר. מעבר לכך, תיבחן שאלת העלות והאם זה כדאי מבחינה כלכלית. שכן ייתכן מאוד שעלות בניית גשר איננה משתלמת ביחס למה שאפשר להרוויח מכך. 

אחרי שתתקבל ההחלטה האם לבנות את הגשר, תתבצע פנייה אל משרדי תכנון גשרים בשביל לקבל הצעות מחיר ותוכניות לצורך כך. כל משרד יצטרך להציע רעיונות, כיצד להקים גשר בצורה נכונה ובעלות סבירה, עלות שעומדת ביחס לתקציב שיש לפרויקט זה. 

כיצד יתכננו את בניית הגשר

בשביל לתכנן בצורה נכונה את בניית הגשר, הרי שיש לבדוק מה בדיוק תנאי השטח, מה הם הצרכים של הנהגים במקום. למשל, האם יש צורך בנתיב אחד או יותר, איך ייראו הכניסות והיציאות מהגשר, מה יהיה אורך השוליים ומה יהיה גובה הקיר של הגשר בקצוות השונות. כמו כן, המהנדסים יצטרכו לבחון מה יהיה גובה הגשר. זה תלוי בשאלה היכן הוא ייבנה ומה נמצא מתחתיו. אם נניח יש כביש מתחת לגשר, אז צריך לחשוב על משאיות שעלולות לעבור בו, ועל כן יש לבנות גשר בגובה סביר, בשביל לאפשר להן לעבור באופן חופשי ובטוח. 

ישנן נקודות נוספות שמשרדי תכנון אמורים לקחת בחשבון. למשל, כיצד הגשר ישפיע על תושבי המקום, בוודאי בהנחה שיש מבני מגורים באזור, כמו כן, יש לבחון כיצד תהליך הבנייה והגשר עצמו ישפיע על איכות הסביבה ורמת הזיהום, מתוך כוונה לצמצמם אותה עד כמה שאפשר. מן הסתם, תהליך התכנון והבנייה, יצטרך לקחת בחשבון את שאלת העיצוב, כיצד הגשר יעוצב כך שיתאים למקום, והוא יוכל להשתלב באזור בצורה טובה. 

לפני סיום נדגיש, תהליך בניית גשר שונה מתהליך בניית כביש רגיל או מתהליך בניית מבנה רגיל, שכן גשר קשה מאוד לפרק וכן קשה לשנות את התוואי והצורה שלו, לכן תהליך התכנון צריך להיות מבוסס על הנחת היסוד שמדובר בשימוש ארוך טווח ללא שינויים.