מה חשוב לבדוק לפני הגשת תביעה קטנה

שירותיו של עורך דין ביטוח לאומי

לרוב, כשאנחנו קוראים ושומעים בתקשורת על תביעות, אזי שמדובר על כאלו אשר מתבררות בבתי משפט שלום, מחוזי, עליון, מדובר על תביעות משמעותיות, בין אם זה מבחינה כספית ובין אם זה מבחינה ערכית או אחרת. אך לצד תביעות אלו, קיים עוד סוג של תביעה, לכאורה הרבה פחות משמעותית.

הכוונה היא לתביעה קטנה. המונח תביעות קטנות מוכר ללא מעט אנשים, שכן מדובר באחד מסוגי התביעות הפופולאריות ביותר הקיימות בעולם המשפט. מדי שנה מוגשות כחמישים אלף תביעות קטנות. לרוב התביעות מוגשות כנגד מוסדות, חברות, בתי עסק ובעלי מקצוע. במקרים אחרים מדובר על תביעות המוגשות כנגד אנשים פרטיים.

מה זו תביעה קטנה וכיצד מגישים אותה

בשביל להבין איך מגישים תביעה קטנה ומה צריך לבדוק לפני שמגישים אותה, חשוב להבין מה זה בכלל ולמה קיים המושג תביעה קטנה. זאת בשביל לדעת להבדיל בינה לבין תביעות "גדולות" כאלו אשר נידונות בבתי משפט רגילים.

תביעה קטנה נדונה בבית משפט המיועד לתביעות קטנות, והמטרה שלה היא לאפשר לכל אזרח לתבוע בגין מחדל, רשלנות, הפרת חוזה או כל דבר אחר. התנאי הוא, התביעה יכולה להיות עד סכום של 38 אלף שקל ולא יותר מכך. כמו כן, תביעות קטנות נידונות ללא עורך דין ואינן דורשות ידע בתחום המשפט.

הרעיון הוא פשוט, אזרח אשר מרגיש שהצד השני פגע בו בצורה מסוימת, למשל הפר איתו חוזה, מגיש תביעה על סכום מקסימאלי (הסכום יכול להשתנות על פי הוראת המדינה), והעניין נידון בבית המשפט לתביעות קטנות על ידי שופט, כאשר כל צד מציג את הגרסה שלו והשופט מחליט מי צודק. לרוב הוא יחליט במקום ולא יחכה עם פסק הדין. המטרה לבצע ולסיים את התהליך כמה שיותר מהר.

מה חשוב לדעת לפני הגשת תביעה קטנה?

על פניו, תביעות קטנות הן הליך מאוד פשוט, נוח ומהיר. זאת להבדיל מהליכים משפטיים מורכבים, כמו אלו המתנהלים בבית משפט השלום או המחוזי. אך לפני שמגישים תביעה קטנה, צריך לקחת בחשבון כמה דברים.

ראשית, בשביל למנוע מצב שיווצר עומס על המערכת, הרי שהמדינה מחייבת את התובעים לשלם אגרה מסוימת. התביעה איננה בחינם. לכן צריך לעשות חישוב האם זה משתלם, האם המחיר שווה את הזמן והטרחה.

שנית, יש לזכור שבהליך משפטי כל יכול להיות. מאוד ייתכן שהשופט יחליט לפסוק לרעת התובעים, ואז לא רק שהתביעה שלהם תידחה, ייתכן שגם יצטרכו לשלם פיצוי מסוים לנתבעים. לכן צריך לדעת האם זה משתלם.

שלישית, מאחר ומדובר בהליך ללא עורכי דין, אזי שהתובעים צריכים לדעת ולהיות מסוגלים לעמוד מול הנתבעים ומול השופט ולהציג את הטיעונים שלהם בצורה נכונה. חשוב לבחון היטב את המקרה ולשמור את כל התיעודים, בשביל לייצר תהליך נכון.