כמה זמן בכלא על סמים בצבא – כל מה שחיילים צריכים לדעת

rope-2322853_640

עבירות סמים, בכל מסגרת, נחשבות לעבירות מאוד חמורות, אחת כמה וכמה כשמדובר על מסגרת צבאית. המפקדים בצבא מצפים מהחיילים שלהם להיות מפוכחים וערניים כל הזמן, הם מצפים מהם לא להשתמש בסמים ובוודאי שלא לבצע עבירות אחרות שקשורות לשימוש בסמים. כל ביצוע עבירה כזו, עלול להיחשב לפגיעה בביטחון חבריהם והאזרחים. לכן רשויות הצבא מתייחסות לכך ברצינות, ומטילות עונשים כבדים בהתאם. 

מדי שנה, נפתחים למעלה מ-1000 תיקי חקירה במשטרה הצבאית בעקבות חשד לעבירות סמים. חלק גדול מהחקירות הופכים בסופו של דבר לכתבי אישום. הצבא שם לעצמו למטרה, להביא לצמצום מסיבי בכמות החיילים שמשתמשים בסמים או מבצעים עבירות אחרות שקשורות לתחום, כגון, החזקה, גידול, ייצור, הפקה, שימוש וכדומה. צריך לומר, עם זאת, בשנים האחרונות נשמעו קולות רבים שקוראים לא לפגוע בחיילים אשר לפני הצבא השתמשו בסמים, זאת על מנת לאפשר להם ליהנות משירות צבאי, כמו כל אחד אחר. 

מן הסתם, עולה שאלה בקרב כל חייל שחשוד בביצוע עבירת סמים, כמה זמן בכלא על סמים בצבא, כלומר כמה זמן מקבלים ואפשר לשבת על ביצוע עבירות סמים. התשובה לכך היא לא חד משמעית, בדיוק כמו באזרחות יש אפשרויות שונות. זה תלוי בין היתר בסוג העבירה, זה תלוי בכמות הסמים המדוברת, זה תלוי האם מדובר בעבירה ראשונה או מעבר לכך, וכן בשאלה, האם החייל נתפס מבצע את העבירה בבסיס או בזמן תפקודו כחייל או באזרחות. 

כמה זמן אפשר לשבת בכלא על עבירות סמים בצבא

ובכן, בדרך כלל, עבירות סמים בצבא העונש עליהן זו תקופת מאסר בכלא. התקופה כאמור תיקבע על פי סוג העבירה ועל האפיון של החייל. מעבר לכך, החייל עלול למצוא את עצמו ללא רישיון נהיגה צבאי, כמו כן ללא רישיון נהיגה אזרחי, וייתכן מאוד שאחרי סיום ביצוע העונש, הוא אף יודח מהצבא. אין ספק שאם מדובר בחייל שמבצע תפקידים חשובים שונים, אז הוא יודח מתפקידו ולא יחזור לכהן בהם. 

ברוב המקרים, כפי שאנחנו יכולים להבין, השיפוט על עבירות סמים בצבא נשאר בקרב המערכת הצבאית. לעומת זאת, יש מצבים, למשל, אם מדובר בחייל מילואים או במצבים אחרים ייחודים, שהשיפוט יעבור למערכת האזרחית. 

כמו כן יש להדגיש, המערכת יכולה להקל בדרישה לעונש ובעונש עצמו, שכן היא לוקחת בחשבון את מצבו הכלכלי של החייל, היא בוחנת את השירות שהוא ביצע והאם נחשב לחייל טוב וממושמע, וכן, היא יכולה להקל בעונשו אם הוא יביע חרטה על מעשיו. במקביל, היא יכולה לנהוג הפוך, היא יכולה להחליט שאיננה מעוניינת להקל אלא להיפך, להעניש בחומרה יתרה, בין היתר על מנת לצורך יראו וייראו, שאר החיילים את העונש שקיבל וידעו שאסור לנהוג כמוהו.