זיהום קרקע – ממה זה נוצר ומדוע חשוב לזהות את זה בשלב מוקדם 

זיהום קרקע

כלי התקשורת השונים, בין אם מדובר בעיתונות הכתובה, האלקטרונית, אתרי האינטרנט ומקורות אחרים, נוהגים לדווח לא פעם על זיהום אוויר השורר במקומות שונים, מסיבות כאלה ואחרות. הם גם נוהגים לסקור לא מעט את המצב, בשביל לעלות את המודעות לכל הנושא שקשור לזיהום אוויר, זיהום סביבה.

אך אנחנו מכירים עוד סוג של זיהום שיש לו השפעה מרחיקת לכת על חיינו בהווה ועל עתידנו, הכוונה לנושא של זיהום קרקע. אומנם מדובר על משהו קצת יותר עמוק, יותר ארוך טווח, יש שיטענו שמדובר בתחום פחות שכיח והרבה פחות "פופולארי" מבחינה תקשורתית בגלל שההשפעות של זיהום כזה אינן מיידיות, אך יש לו אפקט מאוד משמעותי על החיים שלנו בהיבטים שונים ואם לא נדע לטפל בו, זה יכול להשפיע על היכולת שלנו לקיים אורך חיים סביר, כפי שהכרנו במשך מאות שנים.

זיהום קרקע, כפי שניתן להבין מהביטוי, הוא מצב בו אנחנו מתמודדים עם קרקע שסופגת רעלים, זיהומים, ומרכיבים אחרים שגורמים לה נזק, בין אם זה על פני הקרקע ואחת כמה וכמה, מתחת לפני הקרקע. דוגמאות טובות לכך אפשר לראות, למשל, אם מתבצע פרויקט בנייה גדול באזור מסוים, ללא פיקוח ובקרה, הרי שחומרי בנייה, פסולת ומרכיבים אחרים עלולים לזהם את הקרקע במקום.

צריך להסביר, זיהום כזה יכול להיווצר במקומות מגוונים מסיבות שונות. למשל, הוא יכול להיווצר כתוצאה משימוש ברעלים, שימוש בחומרים כימיים, שפיכת חומרים מזהמים לים, לנחלים ולנהרות, זריקת פסולת מקומות שלא מתאימים לכך ועוד. אלה דברים שיכולים לזהם את הקרקע בצורה משמעותית.

מעבר לעובדה שזה יהיה מאוד לא נעים להיות במקום, מאוד לא נעים להתגורר, לעבוד, לבלות או אפילו לשהות בו במשך זמן קצר, הרי שההשפעה של הזיהום על הקרקע ועל חיינו היא עצומה. שכן, ברגע שאנחנו מזהמים את הקרקע, אנחנו למעשה משנים אותה, פוגעים ביכולת שלה לספק לנו יבולים, מונעים אפשרות של קיום חיים סדירים באותו מקום ועוד. לכן נהוג לבצע סקר קרקע לפני שמחליטים על תהליכי בנייה כאלה ואחרים.

מה זה סקר קרקע ומה הוא נועד לספק לנו

לפני שמחליטים על פרויקט בנייה, וכן במקרים רבים לאחר מכן, אם מתגלים ריחות לא נעימים או כל דבר אחר שיכול להשפיע על חיינו כך או אחרת, נהוג לבצע סקר מיוחד לבדוק את מצב הקרקע.

הרעיון הוא לקחת דגימה מהקרקע ממקורות שונים, לבחון אותה במעבדות ואז אפשר לראות האם יש בקרקע חומרים מזהמים, חומרים רעילים, האם מדובר בזיהום שהוא מעל המותר או מתחת, האם ניתן לסלק אותו או שמא, אפשר להתמודד עם הבעיה בצורה אחרת. בכל מקרה, חשוב לעשות זאת בכל מקרה, בשביל לדעת האם ומה ניתן לעשות עם הקרקע.