אובדן כושר עבודה לאחר פיטורין – האם יש דבר כזה?

אובדן כושר עבודה  לאחר פיטורין – האם יש דבר כזה?

הרבה מעסיקים במקומות עבודה שונים, נוהגים לחשוב, אחרי שהאחריות שלהם לעובדים שעבדו תחתם נגמרת ברגע בו הם מסיימים לעבוד אצלם, למשל במקרה של פיטורים. יש מעסיקים אשר נוטים לחשוב, אם עובד מסוים סיים לעבוד אצלנו בגלל שפיטרנו אותו, אזי שאין לנו יותר אחריות כלפיו. זה לא מדויק.

במקרים רבים, מאחר ולמקום עבודה יש השפעה על העובד לטווח ארוך, הרי שהאחריות של המעסיק איננה נגמרת ברגע בו הוא מניח מכתב פיטורים בידיו של העובד. למעשה, במקרים מסוימים, האחריות יכולה להיות גם שנים לאחר מכן. דוגמא טובה לכך, אלה מקרים שהעובד מתמודד עם מצב של אובדן כושר עבודה.

מצב בו עובד מוצא את עצמו מאבד את היכולת לעבוד, את היכולת להתפרנס, אומנם זה מקרה קיצון אך כשהוא קורה, עבור העובד מדובר על סיטואציה קשה מאוד אשר משפיעה עליו כלכלית ומן הסתם גם נפשית. שכן במצב כזה, הוא לא יכול לפרנס את עצמו ואת משפחתו, הוא תלוי בכספים שהוא חסך, בפיצויים שהוא יקבל דרך חברת הביטוח או ביטוח לאומי, וכן הוא תלוי בעזרה של אחרים. זה מצב קשה שמרבית האנשים יתקשו לעמוד בו ולהתמודד איתו.

על פניו, היינו מניחים שמצב כזה אפשרי רק במקרה ואנחנו עובדים בעבודה מסוימת ובעקבות מחלה או פציעה במהלך תקופת העבודה, הרי שאיבדנו את היכולת שלנו להתפרנס. בעיקרון זה נכון, זו התופעה השכיחה של אובדן כושר עבודה. אך אנחנו יכולים גם למצוא מצבים של אובדן כושר עבודה לאחר פיטורין.

לא פעם אנחנו שומעים על עובד או קבוצה של עובדים אשר תובעת את מקום העבודה בו הם עבדו, בין אם מדובר בעבודה שנמשכה במשך מספר חודשים ובין אם היא נמשכה במשך מספר שנים, על כך שבעקבות העבודה במקום הוא או הם, נפצעו, חלו, או נחבלו ואינם יכולים לעבוד עוד בצורה סדירה.

אחת הדוגמאות הקלאסיות לכך, אלה עובדים בתשתיות, עובדים במפעלים, עובדים במקומות בהם נעשה שימוש בחומרים ייחודים, חומרים מסוכנים. לא פעם ההשפעה של אופי העבודה, באה לידי ביטוי רק כעבור מספר שנים, ואז מתגלות מחלות ופציעות.

צריך לומר, זה לא מצב שכיח, לא בכל מקום עבודה כזה, מגיעים לסיטואציה בה עובדים מתמודדים עם מחלה או פציעה, בטח לא עם מצב בו הם לא יכולים לעבוד יותר. מצד שני, מאחר וזה קיים, הרי שיש לזה גם השפעה על העובדים שכן נשארו במקום. מאחר, והם עדיין חשופים לאותה צורת עבודה, אותם חומרים ואותם מכשירים וציוד. לכן תביעות על אובדן כושר עבודה לאחר פיטורין, הן מאוד משמעותיות בהיבט הרחב, החברתי, ולא רק בהיבט הצר של עובד כזה או אחר.

נקודה נוספת שאנחנו צריכים לקחת בחשבון, מאחר והעובד פוטר, ייתכן מאוד שהוא לא עובד במקום אחר, אז גם רמת הכיסוי לה הוא זכה עלול להיות נמוך אם בכלל. זאת אומרת, שגם מבחינה כלכלית יש השפעה עצומה לכך שהוא איבד את כושר העבודה שלו. שכן אין לו שום דרך לממן את הטיפולים אשר הכרחיים עבורו.

כיצד מתמודדים עם סיטואציה כזו

לצורך הגשת תביעה על אובדן כושר עבודה אם זה נעשה אחרי פיטורין, הרי שיש לפנות אל עורך דין מנוסה שידע לספק לנו את כל המידע והניסיון, עורך דין שידע לייצג אותנו, ולהוכיח שאכן אובדן כושר העבודה נובע כתוצאה ממחלה או פציעה, שנוצרו בעת או עקב העבודה שביצענו, או בגלל השהות שלנו במקום העבודה.